Maggie goes on a diet

Tro mig, jag vet hur det är o inte vara nöjd med sin kropp, att svälta den och förstöra den – endast för att man tror att man ska passa in bättre, må bättre och bli någonting.
Det är någonting man utvecklar själv, med sina egna onda tankar och viskningar från omvärlden – oftast sina egna tolkningar av vad man hört eller får höra, ser eller sett.
Sen finns det de barn, ungdomar & vuxna som blir mobbade, ut-frysta och ensamma för hur de ser ut och vilka de är.  Den parten kan jag inte dela min upplevelse med, tack och lov, och jag skickar alla tankar jag kan till er som någongång varit i den sitsen eller är där idag.
Det ska inte vara på det viset.

MEN det här, att uppmuntra barn & ungdomar till att man ”kan bli någon om man går ner i vikt” är det absolut dummaste jag hört och det gör mig uppriktigt sagt väldigt förbannad.
Jag kan ta en bok, som visar att det är bättre att leva hälsosamt, vara ute o leka, röra på sig, äta nyttigt osv. Men det borde vara en bok till föräldrarna – inte vända sig till tjejer som är mellan 4 – 8 år !
Det är ingen annans än föräldrarnas fel att ett barn eller en ungdom är överviktig, alltså inte hälsosam, och endast dem kan påverka barnet att på rätt sätt använd sin kropp för att må bra.
Gå ut tillsammans, ät nyttig mat tillsammans, uppmuntra friluftsaktiviteter och klanka varken ner på en ”för smal” eller ”för tjock” person!

Barn gör oftast inte som vi säger, utan som vi gör.

Vad tycker ni, borde den här boken finnas som undervisningsmaterial eller som ”sagobok” på förskolor och skolor?
Vansinne säger jag.

Länk till Wendelaartikeln hittar ni här

4 responses

  1. Pingback: En chefspappas vardag… » Fyraåringar ska fan inte banta!

  2. Pingback: Bantande barn « chribba65

Kommentera

